Gaya Bahasa dan Makna Semantik Pada Iklan Minuman di Televisi

Authors

Rifaldo Yosephine Ola Latan , Imelda Oliva Wissang , Sirilus Karolus Karoponama Keban

DOI:

10.29303/kopula.v6i2.5442

Published:

2024-10-08

Issue:

Vol. 6 No. 2 (2024): Oktober

Keywords:

gaya bahasa, makna semantik, iklan

Articles

Downloads

How to Cite

Ola Latan, R. Y., Wissang, I. O., & Karoponama Keban, S. K. (2024). Gaya Bahasa dan Makna Semantik Pada Iklan Minuman di Televisi. Kopula: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan, 6(2), 239–250. https://doi.org/10.29303/kopula.v6i2.5442

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang gaya bahasa dan makna semantik yang terkandung dalam iklan minuman di televisi. Bahasa periklanan sebagai elemen persuasif menggunakan gaya linguistik dan bertujuan mendorong orang lain agar menggunakan produk atau layanan yang disediakan. Teori yang digunakan pada penelitian iklan ini adalah teori semantik dengan metode penelitian ini adalah kualitatif menggunakan metode kualitatif deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pada iklan minuman di saluran televisi terdapat gaya bahasa dan makna semantik, yakni (1) gaya bahasa hiperbola, (2) gaya metafora, dan (3) gaya bahasa personifikasi. Makna semantik yang terkandung dalam gaya bahasa pada iklan minuman di televisi ini, yakni (1) makna denotatif, dan (2) makna konotatif.         Kata kunci: gaya bahasa, makna semantik, iklan. Abstract This research aims to describe the language style and semantic meaning contained in beverage advertisements on television. Advertising language as a persuasive element uses linguistic style and aims to encourage other people to use the products or services provided. The theory used in this advertising research is semantic theory with this research method being qualitative using descriptive qualitative methods. The results of this research show that in drink advertisements on television channels there are language styles and semantic meanings, namely (1) hyperbolic language style, (2) metaphorical style, and (3) personification language style. The semantic meaning contained in the language style in this drink advertisement on television, namely (1) denotative meaning, and (2) connotative meaning.         Keywords: language style, semantic meaning, advertising

References

Alfiyani (2019). (2019). Gaya Bahasa dalam Iklan Produk Minuman dari Website Resmi Perusahaan Suntory. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 9(3), 145–158. https://doi.org/10.24036/jbs.v9i3.112901

Aziska, P. R., Anggita, P. D., Pradana, D. A., Waljinah, S., & 西條康夫. (2019). Analisis Kesalahan Gaya Bahasa pada Iklan Produk Minuman di Televisi. Analisis Kesalahan Gaya Bahasa Pada Iklan Produk Minuman Di Televisi, 4.

Badratullaili. (2021). Analisis Gaya Bahasa Iklan Minuman Teh Dan Susu Di Stasiun Televisi Sctv.

Chaer, A. (2016). Hakikat Semantik.

Himawan, R., Fathonah, E. N., Heriyati, S., & Maslakhah, E. N. I. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Semantik pada Karangan Teks Deskripsi Siswa Kelas VII A SMPIT Ar-Raihan Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 10(1), 1–9.

Khoirina, M. (2018). Gaya Bahasa Majalah National Geographic Indonesia. Gaya Bahasa Majalah National Geographic Indonesia, 1–15.

Khoirina, Mira. (2018). Gaya Bahasa Majalah National Geographic Indonesia Edisi Juli-Desember 2018. Gaya Bahasa Majalah National Geographic Indonesia Edisi Juli-Desember 2018, 5, 1–15.

Kosasih. (2018). Jenis-jenis Teks. Yrama Widya.

Lyly C. Aprianty Hutauruk, Marlina. A. Tambunan, Monalisa, Martua. R. Sitanggang Gusar, & Junifer Siregar. (2022). Analisis Gaya Bahasa dan Nilai Pendidikan Karakter Film Jagat Raya Karya Andri Sofyansyah. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 2(2), 43–45. https://doi.org/10.57251/ped.v2i2.647

Maemunah, S., Setiawan, H., & Meliasanti, F. (2022). Analisis Gaya Bahasa pada Slogan Iklan Makanan dan Minuman Serta Rekomedasinya Sebagai Bahan Ajar Teks Iklan di SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10570–10580.

Nur Ardi Windayanto, R. (2021). Komparasi Muatan Gaya Bahasa dalam Iklan Minuman Kemasan Siap Minum: Kajian Stilistika. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 9(3), 230–247.

Priansa, D. J. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Alfabeta.

Rahmawati. (2016). Analisis Gaya Bahasa Pada Novel Senja Dan Pagi Karya Ally Rev Dan Linka Angelia. Rahmawati, 1–23.

Rini, A. (2021). Fungsi Bahasa Menurut Leech Pada Puisi Kecoa Pembangunan Karya W.S. Rendra: Implementasi Pengajaran Sastra Di MTS [The function of language according to Leech in the poem “Kecoa Pembangunan” by W.S. Rendra: The Implementation of Literature Teaching at MTs. Totobuang, 9(1), 91–103. https://doi.org/10.26499/ttbng.v9i1.284

Rohmah, U. C., & Khasanah, U. (2021). Gaya Bahasa Dalam Iklan Produk Minuman Dari Website Resmi Perusahaan Suntory. Mezurashii, 3(2), 145–158.

Simajuntak, M. R. I. K. N. M. (2024). Indentifikasi Gaya Bahasa Pada Novel “The Antogonist Project” Karya Aranindy. Kopula: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pendidikan |, 6(1), 64–69. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/kopula.v6i1.3769. P 64-69

Ulfatun, U. (2021). Analisis Penggunaan Gaya Bahasa Sarkasme Netizen di Media Sosial Instagram. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(2), 411–423. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i2.1255

Wissang, I. O. (2024). Bahasa dan Budaya. Intelek Manifes Media. www.infesmedia.co.id

Author Biographies

Rifaldo Yosephine Ola Latan, Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka

Imelda Oliva Wissang, Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka

Sirilus Karolus Karoponama Keban, Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka

License

Copyright (c) 2024 Rifaldo Yosephine Ola Latan, Imelda Oliva Wissang, Sirilus Karolus Karoponama Keban

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors who publish with Kopula: Jurnal Pendidikan dan Bahasa, agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Kopula: Jurnal Pendidikan dan Bahasa.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).