Keterampilan Guru Dalam Pengelolaan Kelas Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas X Di SMAK St Fransiskus Asisi Larantuka
DOI:
10.29303/kopula.v6i2.5489Published:
2024-10-13Issue:
Vol. 6 No. 2 (2024): OktoberKeywords:
keterampilan guru, pengelolaan kelasArticles
Downloads
How to Cite
Abstract
Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keterampilan guru dalam pengelolaan kelas pada mata pelajaran Bahasa Indonesia terhadap Siswa Kelas X di SMAK Santo Fransiskus Asisi Larantuka. Teori yang digunakan dalam penelitian teori beajar dan pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini, yakni (1) keterampilan bertanya guru (2) keterampilan memberikan penguatan (3) keterampilan menjelaskan (4) keterampilan membuka dan menutup pelajaran (5) keterampilan membimbing diskusi kelompok kecil (6) Keterampilan mengajar kelompok kecil dan perorangan (7) keterampilan mengelola kelas (8) keterampilan mengadakan variasi. Kata kunci: keterampilan guru, pengelolaan kelas Abstract: This research aims to describe teachers' skills in classroom management in Indonesian language subjects for Class X students at SMAK Santo Fransiskus Asisi Larantuka. Theories used in learning and learning theory research. This research uses a qualitative descriptive method. The results of this research are (1) teacher questioning skills (2) strengthening skills (3) explaining skills (4) opening and closing lesson skills (5) skills in guiding small group discussions (6) small group and individual teaching skills (7) skills managing the class (8) skills in holding variations. Key words: teacher skills, classroom managementReferences
Asngari, W., & Hidayah, N. (2022). Manajemen Kelas: Konsep, Implementasi dan Korelasinya dengan Keterampilan Guru. Jurnal Mubtadiin, 8(02).
Chan, F., Kurniawan, A. R.,.N., Herawati, N., Efendi, R. N., & Mulyani, J. S. (2021). Strategi Guru Dalam Mengelola Kelas di Sekolah Dasar. International Journal of Elementar Education, 3(4), 439.
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5.(2), 87–105.
Ichsan, A. N. (2020). Modifikasi Perilaku Anak Implementasi Teknik Pengelolaan Diri dan Keterampilan Sosial. Ilmiah PGMI, 10(1).
Intian, F. K. P. S. R. H. (2023). Kemampuan Menulis Teks Fabel Aspek Kaidah Kebahasaan dan Penggunaan Kalimat Langsung pada Siswa Kelas VII SMPN 1 Masbagik. Kopula, 3(1). https://doi.org/https;//doi.org/10.29303/kopulav3il.2693.
Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan Kelas Upaya Mengukur Keberhasilan Proses Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70.
Moleong, L. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Mulyati, Z. R. (2018). Hubungan kemampuan pengelolaan kelas dan kinerja guru dengan Motivasi Belajar Siswa. Universitas Terbuka.
Nuswowati, M., & Aini, H. N. (2021). (2021). Keterampilan Mengadakan VariasiOffline & Online dalam Pembelajaran Micro. Wawasan Ilmu. www. wawasanilmu.com
Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar.
Rabukit Damanik, R. W. (2021). Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Jurnal Manajerial, 3(4).
Usman, A. (2023). Peningkatan Mutu Pembelajaran Melalui Manajemen Kelas.
Widiasworo, E. (2018). Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. Yogyakarta: DIVA Press. DIVA Press.
Tukan,Yustina Tuto, Vinsensius. C. L. (2023). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA PGRI Larantuka. Social Science Academic, 1(2), 155–160. insuriponorogo.ac.id . https://doi.org/DOI: 10.37680/ssa.v1i2.3465.
Author Biographies
Maria Leto Teluma, nstitut Keguruan dan Teknologi Larantuka
Imelda Oliva Wissang, Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka
Yoakim Yolanda Mario Leu, Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka
License
Copyright (c) 2024 Maria Leto Teluma, Imelda Oliva Wissang, Yoakim Yolanda Mario Leu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Kopula: Jurnal Pendidikan dan Bahasa, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Kopula: Jurnal Pendidikan dan Bahasa.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).