Improving Environmental Awareness Through The Socialization Of Waste Sorting For Students Of SDN 1 Padak Guar
DOI:
https://doi.org/10.29303/wicara.v3i2.6761Keywords:
environmental awareness, waste sorting, socialization, elementary students, environmental educationAbstract
Environmental awareness is an essential aspect of preserving nature from an early age. This study aims to enhance students' environmental awareness through waste sorting socialization at SDN 1 Padak Guar. The method used is a qualitative approach involving observation, interviews, and evaluation of students' behavioral changes before and after the socialization. The socialization activities include education on waste types, hands-on waste sorting practice, and the provision of supporting facilities. The results indicate an increase in students' understanding and awareness of the importance of proper waste sorting. This socialization has proven effective in instilling positive habits in waste management within the school environment. Therefore, this approach can serve as an environmental education model for other schools in maintaining cleanliness and environmental sustainabilityReferences
Badan Pusat Statistik. (2024). Jumlah Penduduk dan Kepadatan Penduduk Kabupaten Lombok Timur Tahun 2024. BPS Kabupaten Lombok Timur.
Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan. (2023). Pedoman Pengelolaan Sampah Berbasis Masyarakat. Jakarta: KLHK.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Pendidikan Lingkungan Hidup di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud.
Sari, R. P., & Widodo, T. (2021). “Peran Pendidikan dalam Meningkatkan Kesadaran Pemilahan Sampah pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Lingkungan, 8(2), 45-55.
Setiawan, H., & Lestari, M. (2020). “Implementasi Program Pemilahan Sampah di Sekolah Dasar Berbasis Partisipasi Siswa.” Jurnal Ilmu Lingkungan, 12(1), 23-30.
Peraturan Menteri Lingkungan Hidup dan Kehutanan Nomor 75 Tahun 2019 tentang Peta Jalan Pengurangan Sampah oleh Produsen.
Undang-Undang Nomor 18 Tahun 2008 tentang Pengelolaan Sampah.
Suhendar, A., & Prasetyo, B. (2021). Manajemen Pengelolaan Sampah Sekolah. Bandung: Pustaka Edu.
Wibowo, R., & Kurniasari, D. (2022). “Strategi Efektif dalam Edukasi Lingkungan kepada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(3), 112-125.
Yulianti, N., & Hasanah, R. (2020). “Pendekatan Partisipatif dalam Pengelolaan Sampah Berbasis Sekolah.” Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Lingkungan, 7(1), 30-41.
Zainuddin, A., & Hartati, T. (2022). “Sosialisasi dan Edukasi Pemilahan Sampah Berbasis Sekolah.” Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 6(3), 98-110.
Yusuf, M., & Arifin, Z. (2020). “Efektivitas Pendidikan Lingkungan dalam Meningkatkan Kesadaran Pemilahan Sampah.” Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2), 45-60.
Wahyuni, S., & Firmansyah, D. (2021). “Pemberdayaan Siswa dalam Program Sekolah Peduli Lingkungan.” Jurnal Pengabdian Masyarakat, 10(1), 65-78.
Santoso, B. (2019). Metode Sosialisasi Lingkungan dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Cendekia.
Rahmawati, I., & Putra, R. (2021). “Dampak Sosialisasi Pengelolaan Sampah terhadap Perilaku Siswa SD.” Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2), 80-95.