PENGARUH MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SDN 3 MARIA TAHUN PELAJARAN 2020/2021
DOI:
https://doi.org/10.29303/pendas.v3i2.488Kata Kunci:
Interest in Learning, Learning Outcomes, Social StudiesAbstrak
This study aims to determine the effect of interest in learning on social science learning outcomes for fourth grade students of SD Negeri 3 Maria in the 2020/2021 academic year. This study uses quantitative research methods with the type of ex post facto research. The subjects in the study were all fourth grade students at SDN 3 Maria. Data collection techniques using a questionnaire (questionnaire) and documentation. Hypothesis testing using one-way ANOVA test with the help of SPSS 16 for windows. The results showed that obtaining Fcount of 4.617 and the value of sig 0.00<0.05, it can be stated that Ha is accepted and Ho is rejected, which means that there is a significant influence on learning interest on social studies learning outcomes for fourth grade students of SD Negeri 3 Maria in the 2020/2021 academic year. So that the influence of interest in learning on social studies learning outcomes is in the medium category.Referensi
Arifin, Zainal. (2012). Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Andini, D. A. P., & Oktaviyanti, I. (2020). Pengaruh Metode Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar Muatan IPS Kelas V SDN Gugus 4 Mataram Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 2(1), 38-44.
Darmawan, Ricky. (2015): Pengaruh Minat Belajar Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Perestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SDN 1 Wonolopo. Fkip Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Gustina, Hazar. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V pada mata pelajaran Matematika di SDN 68 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.
Hamalik, Oemar. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Lestari, Y., Safruddin, S., & Setiawan, H. (2022). Hubungan Perhatian Orang Tua terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV Gugus III Kecamatan Selaparang dalam Pembelajaran di Masa Pandemi Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 405-408.
Purwanto. (2016). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sari, Arsita, Ressa. (2014). Hubungan Minat Belajar Siswa dengan Hasil Belajar IPS di SD Gugus 1 Kabupaten Kepahiang.FKIP Universitas Bengkulu.
Solehah, N. N., Saputra, H. H., & Setiwan, H. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 20 Ampenan pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 229-235.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tohirudin, A., Darmiany, D., Husniati, H., & Widiada, I. K. (2022). Hubungan Kecerdasan Interpersonal Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Gugus 3 Kopang. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(1), 35-45.
Tullah, N. H., Widiada, I. K., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 3 Rumak Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 821-826.
Zain, U. N. I., Affandi, L. H., & Oktaviyanti, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPS. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 71-74.