PENGARUH MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SDN 3 MARIA TAHUN PELAJARAN 2020/2021

Penulis

  • Nur Ika a:1:{s:5:"en_US";s:25:"Mahasiswa PGSD FKIP UNRAM";}
  • Nurhasanah Nurhasanah PGSD FKIP Universitas Mataram
  • I Nyoman Karma PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29303/pendas.v3i2.488

Kata Kunci:

Interest in Learning, Learning Outcomes, Social Studies

Abstrak

This study aims to determine the effect of interest in learning on social science learning outcomes for fourth grade students of SD Negeri 3 Maria in the 2020/2021 academic year. This study uses quantitative research methods with the type of ex post facto research. The subjects in the study were all fourth grade students at SDN 3 Maria. Data collection techniques using a questionnaire (questionnaire) and documentation. Hypothesis testing using one-way ANOVA test with the help of SPSS 16 for windows. The results showed that obtaining Fcount of 4.617 and the value of sig 0.00<0.05, it can be stated that Ha is accepted and Ho is rejected, which means that there is a significant influence on learning interest on social studies learning outcomes for fourth grade students of SD Negeri 3 Maria in the 2020/2021 academic year. So that the influence of interest in learning on social studies learning outcomes is in the medium category.

Referensi

Arifin, Zainal. (2012). Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Andini, D. A. P., & Oktaviyanti, I. (2020). Pengaruh Metode Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar Muatan IPS Kelas V SDN Gugus 4 Mataram Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 2(1), 38-44.

Darmawan, Ricky. (2015): Pengaruh Minat Belajar Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Perestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SDN 1 Wonolopo. Fkip Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Gustina, Hazar. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V pada mata pelajaran Matematika di SDN 68 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.

Hamalik, Oemar. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Lestari, Y., Safruddin, S., & Setiawan, H. (2022). Hubungan Perhatian Orang Tua terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV Gugus III Kecamatan Selaparang dalam Pembelajaran di Masa Pandemi Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 405-408.

Purwanto. (2016). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Sari, Arsita, Ressa. (2014). Hubungan Minat Belajar Siswa dengan Hasil Belajar IPS di SD Gugus 1 Kabupaten Kepahiang.FKIP Universitas Bengkulu.

Solehah, N. N., Saputra, H. H., & Setiwan, H. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 20 Ampenan pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 229-235.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tohirudin, A., Darmiany, D., Husniati, H., & Widiada, I. K. (2022). Hubungan Kecerdasan Interpersonal Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Gugus 3 Kopang. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(1), 35-45.

Tullah, N. H., Widiada, I. K., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 3 Rumak Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 821-826.

Zain, U. N. I., Affandi, L. H., & Oktaviyanti, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPS. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 71-74.

Diterbitkan

2022-12-22

Cara Mengutip

Ika, N., Nurhasanah, N., & Karma, I. N. (2022). PENGARUH MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SDN 3 MARIA TAHUN PELAJARAN 2020/2021. JURNAL ILMIAH PENDAS: PRIMARY EDUCATION JOURNAL, 3(2), 128–135. https://doi.org/10.29303/pendas.v3i2.488

Terbitan

Bagian

Articles