STRATEGI EFEKTIF DALAM PENGAJARAN DI SEKOLAH DASAR MELALUI PEMETAAN KARAKTERISTIK PESERTA DIDIK

Authors

  • Ikmal Choirul Huda Universitas Sanata Dharma Yogyakarta
  • Mega Renny Kumalasari Universitas Sanata Dharma Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.29303/pendas.v5i2.5332

Keywords:

Karakteristik siswa, Pemetaan, Strategi pengajaran

Abstract

This study explores effective teaching strategies in elementary schools through student characteristic mapping. Understanding the unique nature of each student is essential to designing inclusive and effective learning experiences. This study examines key aspects of student characteristics, including physical, intellectual, emotional, social, moral, spiritual, talents/interests, and family/cultural background. By mapping these areas, teachers can better tailor their instruction to meet the diverse needs of students. This study highlights differentiated instruction as an effective approach to applying insights from student characteristic mapping. This strategy, called differentiated instruction, allows teachers to tailor content, processes, and products based on students’ learning styles, readiness, and interests. This paper discusses the urgency of student characteristic mapping in elementary education, where basic skills and attitudes are developed. It outlines specific steps for implementing differentiated instruction, including in-depth student identification, lesson planning, method selection, and ongoing evaluation. Case studies from Indonesian elementary schools demonstrate the positive impact of this approach on student engagement and improved learning outcomes. Overall, student characteristic mapping provides a foundation for creating more responsive, inclusive, and student centered learning environments in elementary education.

References

Azzahra, S. & Sya, M. F. (2023). Strategi Pembelajaran Inovatif dan Kreatif di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(1), 329-338.

Bahri, S. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Gramedia.

Dewi, I .L. (2024). Analisis Karakteristik dan Kebutuhan Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Pengembangan Modul Ajar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 279-284.

Elviya, D. D. & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. JPGSD, 11(08), 1780-1793.

Hadi, S. (2021). Pendidikan dan Pembelajaran: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 134-148.

Hadimiarso, H. (2022). Karakteristik Peserta Didik: Pola Perilaku dan Kemampuan dalam Pendidikan. Jakarta: Pendidikan Press.

Hanifah, H., Susansi, S., & Adji, A. S. (2020). Perilaku dan Karakteristik Peserta Didik Berdasarkan Tujuan Pembelajaran. Manazhim: Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 105-117.

Jacobs, G. M., Lie, A., & Tamah, S. M. (2020). Cooperative learning through a reflective lens. Equinox Publishing.

Kartadinata, S. (2018). Teori Bimbingan dan Konseling. Bandung: Alfabeta.

Kartadinata, S. (2022). Teori Perkembangan Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kesuma, D. (2020). Pendidikan Karakter: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Komalasari, M. D. (2023). Pemetaan Kebutuhan Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Miarso, Y. (2022). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Prenada Media Group.

Musfiroh, T. (2020). Strategi Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: UNY Press.

Priyatama, E. (2023). Membangun Karakter Bangsa melalui Pendidikan. Surabaya: Airlangga University Press.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 34-54.

Rosiyani, A. I., Aqilah Salamah, Lestari, C. A., Anggraini, S., & ab, W. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 1-10.

Septianti, N. & Afiani, R. (2020) Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 7-17.

Suherman, R. (2021). Metodologi Pendidikan yang Adaptif. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2022). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktek (Edisi Terbaru). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata, N. S. (2023). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sutrisno, A. (2022). Pengelolaan Kelas dan Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Suyanto. (2023). Menciptakan Lingkungan Belajar Inklusif Melalui Pemahaman Karakteristik Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan, 15(1), 28-45.

Tilaar, H. A. R. (2022). Pedagogik Teoretis untuk Indonesia. Jakarta: Kompas Media Nusantara.

Downloads

Published

01-12-2024

How to Cite

Huda, I. C., & Renny Kumalasari, M. (2024). STRATEGI EFEKTIF DALAM PENGAJARAN DI SEKOLAH DASAR MELALUI PEMETAAN KARAKTERISTIK PESERTA DIDIK. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 5(2), 72–82. https://doi.org/10.29303/pendas.v5i2.5332