POLICY BRIEF: RATA-RATA LAMA SEKOLAH PENDIDIKAN DASAR DAN UPAYA PENINGKATANNYA DI KABUPATEN ASMAT, PROVINSI PAPUA SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.29303/pendas.v4i1.4710Keywords:
Education in Asmat Regency, educational challenges, geographical and social factors, Implementation of education policiesAbstract
The article explores educational challenges in Asmat Regency, part of South Papua Province, hindered by geographical and social factors. It scrutinizes the educational landscape, emphasizing the low average years of schooling (AYS) and geographical issues affecting access. Data reveals that most Asmat children only reach basic education due to uneven educational distribution and limited transportation access. Influencing factors include a shortage of educators and insufficient school facilities. AYD trend analysis indicates that achieving the mandatory nine years of education is far from the government's target. In response, a policy program is devised to enhance AYS in Asmat, involving dormitory construction, educational aid, scholarships, school building development, staff housing, and teacher and educational staff restructuring. Despite its holistic approach, effective monitoring and evaluation are crucial for successful implementation. Aligned with South Papua's developmental potential, this article aspires that these measures contribute to advancing education accessibility and quality in Asmat RegencyReferences
AntaranewsPapua. (2018). Pemkab Asmat genjot pembangunan rumah sakit baru. https://papua.antaranews.com/berita/470484/pemkab-asmat-genjot-pembangunan-rumah-sakit-baru
BPK RI. (2022). UU No. 14 Tahun 2022 tentang Pembentukan Provinsi Papua Selatan [JDIH BPK RI]. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/217796/uu-no-14-tahun-2022
BPS. (2024). Badan Pusat Statistik. https://www.bps.go.id/
dapo.kemdikbud.go.id. (2024). Data Sekolah Kab. Asmat - Dapodikdasmen. https://dapo.kemdikbud.go.id/sp/2/251500
Ghofar Ismail, M., Khoiriyah, S., & Surakarta, I. (2020). PELAKSANAAN PROGRAM PENGEMBANGAN INTELEKTUAL BAGI SISWA DI ASRAMA MAN 2 BOYOLALI. Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 8(2), 236. https://doi.org/10.31942/PGRS.V8I2.3959
Ing, A. A. (2015). STUDI TENTANG PEMBANGUNAN BIDANG PENDIDIKAN DI DAERAH PERBATASAN KECAMATAN KAYAN HULU KABUPATEN MALINAU. Pemerintahan Integratif, 3(4), 545–559.
Kaanubun, B. (2022). Cerita Masyarakat: Bersama Menghadapi Masalah Pendidikan di Asmat | Wahana Visi Indonesia. https://wahanavisi.org/id/media-materi/cerita/detail/cerita-masyarakat-bersama-menghadapi-masalah-pendidikan-di-asmat
Metarum, M. F. H. (2019). OPTIMALISASI PROGRAM ASRAMA SISWA DALAM MEWUJUDKAN PENDIDIKAN KARAKTER DI MTSN 1 KOTA MALANG. https://eprints.umm.ac.id/59204/
Muniroh, J., & Muhyadi, M. (2017). Manajemen pendidik dan tenaga kependidikan di Madrasah Aliyah Negeri Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 161–173. https://doi.org/10.21831/AMP.V5I2.8050
Pemerintah Kabupaten Asmat. (2024). Pemerintah Kabupaten Asmat - Papua, Indonesia. https://www.asmatkab.go.id/gallery/peta-daerah
Pemkab Asmat. (2024). Pemerintah Kabupaten Asmat - Papua, Indonesia | Pemkab Asmat Terapkan Dua Strategi Pendidikan. https://www.asmatkab.go.id/article/pemkab-asmat-terapkan-dua-strategi-pendidikan
Peraturan Bupati Asmat. (2022). Peraturan Bupati Asmat No. 41 Tahun 2021.
Pradana, F. A. (2019). PEMBERIAN BEASISWA STUDI OLEH INSTITUSI PENDIDIKAN: BEBAN ATAU INVESTASI? 3(2), 104–145. https://ejamm.stiemadani.ac.id/FILE/20191004084809Jurnal%205.pdf
Rangga, A. (2017). POTRET PENDIDIKAN DI ASMAT | Fransiskan Papua. https://fransiskanpapua.org/2017/04/28/potret-pendidikan-di-asmat/
Republika. (2022). Anak-Anak Suku Asmat Masih Terkendala Mengakses Pelayanan Pendidikan | Republika Online. https://www.republika.co.id/berita/rdtrm8485/anakanak-suku-asmat-masih-terkendala-mengakses-pelayanan-pendidikan
Ruaida, R., Syahri, A., & Munirawati, M. (2020). PEMANFAATAN BANTUAN BIAYA PENDIDIKAN PEMERINTAH KOTA OLEH SISWA MADRASAH ALIYAH NEGERI SABANG. Jurnal Sain Ekonomi Dan Edukasi (JSEE), 8(1). http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jsee/article/view/541
Sambo, M. S. (2022, December 12). OPINI: Mendirikan Sekolah Saja Tak Cukup untuk Asmat - Opini Liputan6.com. Liputan6. https://www.liputan6.com/opini/read/5151485/opini-mendirikan-sekolah-saja-tak-cukup-untuk-asmat#google_vignette
Sumule, A. I., Moudow, J., Bauw, L., Sidik, M., Nurkholis, & Chalil, T. M. (2022). Kajian Peningkatan Pelayanan Pendidikan Berkualitas Pada Tingkat Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Provinsi Papua Dan Papua Barat. Kolaborasi Masyarakat dan Pelayanan untuk Kesejahteraan (KOMPAK).
Supriyadi, S. (2021). OPTIMALISASI PROGRAM PEMBELAJARAN ASRAMA DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SMP AL-ANWAR SARANG. http://repository.unissula.ac.id/22804/
Tribun Papua. (2022). Profil Kabupaten Asmat yang Masuk dalam DOB Papua Selatan. https://papua.tribunnews.com/2022/07/29/profil-kabupaten-asmat-yang-masuk-dalam-dob-papua-selatan
Wijaya, A. H. C. (2016). Kajian Pengelolaan Dana Otonomi Khusus di Kabupaten Asmat. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 1(1). https://www.neliti.com/publications/217594/kajian-pengelolaan-dana-otonomi-khusus-di-kabupaten-asmat#cite
Wikipedia. (2024). Daftar distrik dan kampung di Kabupaten Asmat. https://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_distrik_dan_kampung_di_Kabupaten_Asmat