PROBLEMATIKA GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN PADA KURIKULUM 2013 (STUDI KASUS DI SD NEGERI 1 TAMAN AYU)
DOI:
https://doi.org/10.29303/pendas.v2i2.369Keywords:
problem, sd teachers, learning mediaAbstract
The purpose of this study is to describe the problem of teachers in using learning media in the 2013 curriculum at SDN 1 Taman Ayu, Gerung District. The research approach used is qualitative research with the type of case study research. Data collection techniques using interviews, observation and documentation. Data analysis used Milles and Huberman model data analysis. The results of the study indicate that the difficulties experienced by teachers include; 1) the difficulty of the teacher in choosing the media to be used. 2) Difficulties of teachers in using learning media 3) Difficulties of teachers in evaluating the use of learning media. the way the teacher overcomes these obstacles is to carry out reflection activities to restore student learning concentration, use student books, provide special guidance for students who have difficulties in understanding learning materials, evaluate media at other times. It can be concluded that teachers at SDN 1 Taman Ayu, Gerung Sub-district experienced problems in using learning media in the 2013 curriculum.References
Arsyad, Azhar. (2014.) Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005. Tentang Guru Dan Dosen, Jakarta: Depdiknas.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2007. Tentang Hari Sekolah, Jakarta: Depdiknas.
Hartati, Y., Ilhamdi, M. L., & Khair, B. N. (2021). Proses Penggunaan Media Pembelajaran Montessori Pada Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Untuk Siswa Kelas 1 SD. JURNAL ILMIAH PENDAS: PRIMARY EDUCATION JOURNAL, 2(1), 67 - 71. https://doi.org/10.29303/pendas.v2i1.103
Kinasih, A. M., & Risminawati, M. P. (2017). Problematika Guru Dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran Di SD Muhammadiyah 14 Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Kustandi, dan Sutjipto. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Lutfi, Sudirman, Pramitha. (2013). Sisi Lain Kebijakan Profesionalisme Guru: Optik Hukum, Implementasi dan Rekonsepsi. Malang: Universitas Brawijaya Press (UB Press).
Milles, B. Mathew B. & Huberman. M. (1992). Analisis data kualitatif. Jakarta: UI-Press
Moleong, Lexy. (2000). Metodologi Penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Pramita, Ricky. (2010). Problematika Guru dalam Membuat Media Pembelajaran (Studi kasus SMA Negeri di kota Malang):32-33
Purwandari, Apriliana. (2014). Penilaian Autentik pada Mata Pelajaran Matematika Kurikulum 2013 Guru kelas IV Kota Semarang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4 (2), 41
Rahmiga, Suci. (2019). Kurangnya Sarana Dan Prasarana Belajar Di Sekolah. INA-Rxiv, December, 6.
Rubini, B., Permanasari, A., & Yuningsih, W. (2018). Learning multimedia based on science literacy on the lightning theme. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 4(2), 89-104.
Sadiman, Rahardjo dan Haryono. (2014). Media pendidikan : pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Septi D, Desy E. (2019). Problematika Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ips Di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu.
Sudjana, N. dan Rivai, A. (2015). Media Pengajaran. Bandung: Penerbit Sinar Baru
Sukardi. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Yogyakarta: Bumi Aksara.
Sumantri, P. (1999). Strategi Belajar Mengajar . Jakarta: Depdibud
Tohirin. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Pendidikan Dan Bimbingan Konseling. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Untari, Esti. (2017). Problematika Guru dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Sekolah Dasar di Kota Blitar.Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar.
Wulantari, V., Ermiana, I., & Oktaviyanti, I. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dalam Pembuatan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Gugus 1 Kecamatan Gerung. JURNAL ILMIAH PENDAS: PRIMARY EDUCATION JOURNAL, 2(1), 72 - 81. https://doi.org/10.29303/pendas.v2i1.104