Developing Product Packaging Innovations To Improve The Attractiveness Of Umkm In Teros Village
DOI:
https://doi.org/10.29303/wicara.v3i1.6724Keywords:
Packaging Innovation, labels, BrandingAbstract
Real Work Lectures are a form of education by providing learning experiences for students to live in society. MSMEs are a sector that is quite important in playing various real economic interests in national development, especially for the creation of new businesses and jobs.This activity aims to explain the efforts that can be made to increase the marketing of MSME products in Teros Village, Labuhan Haji District, East Lombok Regency through optimizing packaging innovation. The method used consists of three stages: planning, implementation and evaluation. Assistance is provided by assisting in making branding labels. From the results of this activity, it can be concluded that direct assistance is more effective in increasing the awareness of MSMEs to adopt packaging innovations.References
Agustina, R., Dwanoko, Y. S., & Suprianto, D. 2021. Pelatihan Desain Logo Dan Kemasan Produk UMKM di Wilayah Sekarpuro Kecamatan Pakis Kabupaten Malang. Jurnal Aplikasi Dan Inovasi Ipteks “Soliditas” (J-Solid), 4(1), 69. https://doi.org/10.31328/js.v4i1.1732 diakses 4 Februari 2025
Arif Ardiyanto,2018. Analisis Penggunaan Media Sosial Dalam Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Desa Kemasan Kecamatan Sawit Kabupaten Boyolali.IAIN Surakarta Eprints
Astuti M, Agni R izkita Amanda R A. 2020. Pengantar Manajemen Pemasaran. Deepublish Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia., https://survei.apjii.or.id, diakses 1 Februari 2025
Buchari, R. A., & Nurcahya, E. 2021. Pengembangan Strategi Pemasaran Melalui Digitalisasi Pada Era New Normal Di Kelurahan Kebon Baru Kota Cirebon. Sawala : Jurnal pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial Desa dan Masyarakat Vol 2 No. 1 , Article .1 https://doi.org/10.24198/sawala.v2i1.3023 1 di akses 2 Februari 2025
Framita, A. F., Listya, A., & Qeis, M. I. 2020. Branding Produk UMKM Pempek Gersang. Jurnal Desain, 6(03), 177. https://doi.org/10.30998/jd.v6i3.4252 diakses pada 10 Februari 2025
Irawan, D., & Affan, M. W. 2020. Pendampingan Branding Dan Packaging Umkm Ikatan Pengusaha Aisyiyah Di Kota Malang. Jurnal Pengabdian Dan Peningkatan Mutu Masyarakat, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.22219/janayu.v1i1.1118 8 di akses 2 Februari 2025
Mamun Sutisa & Ira Siti Harah.2021.Analisis Keputusan Pembelian BTS Meal: Tinjauan Pemilihan Produk, Merek, Penyalur, Kuantitas Pembelian,Waktu Pembelian, dan Metode Pembayaran Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 4(1), Article 1.https://doi.org/10.35313/jrbi.v4i1.992 di akses 2 Februari 2025
Nugraha, I., Winursito, Y. C., & Dewi, S. 2022. Pelatihan dan Pemanfaatan Strategi Penjualan Secara Digital di Masa Pandemi untuk Produk Ubi Jalar di Desa Kembangbelor Kecamatan Pacet, Kabupaten Mojokerto. ABIYASA, 2(1), 68–73.
Pitriyani, P., & Kasmi, K. 2017. Pengembangan Aplikasi E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk Umkm Di Kabupaten Pringsewu. Prociding KMSI, 5(1), Article 1. https://ojs.stmikpringsewu.ac.id/index.php /kmsi/article/view/453 di akses 2 Februari 2025
Rahmawati , R., & Nugraha, I. 2022. Pelatihan Desain dan Proses Pengemasan Produk Olahan Daun Kelor di Kelurahan Karah, Kecamatan Jambangan, Surabaya, Jawa Timur. Abdi-Mesin: Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik Mesin, 2(1), 36–45.
Suhaeni, T. 2018. Pengaruh Strategi Inovasi Terhadap Keunggulan Bersaing di Industri
Zen, Z. H., Satriardi, S., Dermawan, D., Anggraini, D. A., Meirizha, S. N., & Yul, F. A. 2017. Pelatihan Desain Kemasan Produk Umkm Di Kecamatan Tambang,Vol 1 No.2 https://doi.org/10.37859/jpumri.v1i2.225 di akses 10 Februari 2025