PEMANFAATAN MEDIA FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA KELAS I SDN SINDANG MULYA 03 PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN SAMPAI 20
DOI:
https://doi.org/10.29303/pendas.v5i1.3650Kata Kunci:
flash card, kognitif, penjumlahan, pengurangan, siswa SDAbstrak
First-grade students at SDN Sindang Mulya 03 often encounter difficulties in arithmetic. Using appropriate learning resources, such as flash cards depicting concrete objects like pens, tables, chairs, erasers, and books, greatly enhances students' understanding, aligning with Jean Piaget's theory of children's cognitive development. Considering that first-grade students are transitioning from the pre-operational stage to the concrete operational stage, this study aims to determine whether the utilization of flash card media can improve the cognitive abilities of first-grade students at SDN Sindang Mulya 03 in topics related to addition and subtraction of numbers up to 20. The study also investigates whether students' cognitive abilities improve before and after using flash cards. The research employs an action research approach with two cycles and one pre-cycle meeting, involving 18 first-grade students as participants. The study's findings demonstrate that the use of flash cards can serve as an alternative method to help students operate numbers up to 20 (in addition to subtraction). This is evidenced by the improvement in students' scores on evaluation sheets from the pre-cycle, cycle 1, to cycle 2, indicating that the use of flash cards has successfully strengthened the cognitive abilities of first-grade students at SDN Sindang Mulya 03.Referensi
Amallia, N., & Unaenah, E. (2018). Analisis kesulitan belajar matematika pada siswa kelas III sekolah dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 2(2), 123-133.
Asriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar matematika siswa kelas 4 SD. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 5(1), 23-32.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.
Firman, W., & Anhusadar, L. (2022). Peran Guru dalam Menstimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. KIDDO: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 28-37.
Hartati, Y., Ilhamdi, M. L., & Khair, B. N. (2021). PROSES PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MONTESSORI PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN UNTUK SISWA KELAS 1 SD. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 2(1), 67 - 71. https://doi.org/10.29303/pendas.v2i1.103
Hendra, J. (2012). Meningkatkan kemampuan operasi hitung penjumlahan dengan pembelajaran matematika realistik pada anak tunagrahita sedang. Jurnal ilmiah pendidikan khusus, 1(2), 213-225.
Hikmawati, N. (2018). Analisa kesiapan kognitif siswa SD/MI. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 6(1), 109-128.
Jatmiko, J. (2018). Kesulitan Siswa Dalam Memahami Pemecahan Masalah Matematika. JIPMat, 3(1).
Made, S. I. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan operasi hitung pecahan siswa sekolah dasar. International Journal of Elementary Education, 2(2), 144-155.
Maulidah, R., Satianingsih, R., & Yustitia, V. (2021). Implementasi Media Flash card: Studi Eksperimental untuk Keterampilan Berhitung Siswa. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 8(1), 7-â.
Mulyorini, & Hariani, S. (2014). PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD DALAM MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKn KELAS V SDN NGAGEL REJO I/ 396 SURABAYA.
Nawafilah, N. Q., & Masruroh, M. (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelas III SDN Guminingrejo Tikung Lamongan. Jurnal Abdimas Berdaya: Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(01), 37-46.
Pratiwi, V. (2017, April). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Berbasis ICT Menggunakan Wondershare Quiz Creator Pada Materi Penyusutan Aset Tetap. In Prosiding Seminar Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (Vol. 3, No. 1).
Purwanto, H., & Aminah, S. (2020). Peranan Ingatan dan Implikasinya Dalam Proses Pembelajaran. Journal of education informatic (JeITS, Vol. 2, No. 3.
Ratnasari, D. (2016). Pengaruh penggunaan media kantong bilangan terhadap hasil belajar matematika penjumlahan bilangan secara bersusun. Basic education, 5(27), 2-571.
Riyanti, A. G. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Media Flashcard. BASIC EDUCATION, 7(27), 2-602.
Satriana, A., Yunus, M., & Fatmawati, F. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1 Sampai 5 Melalui Media Flash card Bagi Siswa Tunagrahita Sedang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 2(2).
Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.
Sujiono, Y. N., Zainal, O. R., Rosmala, R., & Tampiomas, E. L. (2013). Hakikat Pengembangan Kognitif. Metod. Pengemb. Kogn, 1-35.
Taunu, E. S. H., & Nuhamara, Y. T. I. (2023). Penerapan Alat Peraga Mistar Hitung Bilangan Bulat Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Luar Biasa Negeri Kanatang. Jurnal Insan Pendidikan dan Sosial Humaniora, 1(3), 91-99.
Utami, F. N. (2020). Peranan Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SD. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 93-101.
Utami, N. A., & Humaidi, H. (2019). Analisis Kemampuan Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Pada Siswa SD. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 39-43.
Wahyuni, D. (2005). Pengaruh Kesiapan Belajar, Motivasi Belajar dan Pengulangan Materi Pelajaran Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas II MA Al Asror Gunung Pati Tahun Pelajaran 2004/2005. Universitas Negeri Semarang.
Wahyuningsih, T. (2019). Peningkatan Kemampuan Berhitung Melalui Media Gambar Benda Konkret Pada Paud Darut Taqwa Sidoarjo (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).
Warliah, Y. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan 1 sampai 20 melalui Penggunaan Alat Peraga Siswa Kelas 1 SD Negeri Palasah. JURNAL PGSD UNIGA, 01, 71–80.
Yantik, F., Suttrisno, S., & Wiryanto, W. (2022). Desain Media Pembelajaran Flash card Math dengan Strategi Teams Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3420-3427.