Isi Artikel Utama

Devi Sulistiawati
Agung Setyawan

Abstrak

The research aims to improve student learning outcomes in the mathematics content of fractions. This research was conducted in class V SDNU Al-Istiqomah Rejodadi, which is one of the private schools in Gresik Regency. In this research using the Class Action Research (CAS) Kemmis and MC. Taggart Models by applying two research cycles. Each cycle is carried out once, with one action carried out in one meetings. The research subjects were students of class V SDNU Al-Istiqomah which consisted of fifteen students, with 8 male students and 7 female students. Data sources consisting of primary data and secondary data.  The data collection techniques and instruments consist of unstructured interview, observations, documents and student test results. This research data analysis technique consists of qualitative and quantitative data. The results showed that the jigsaw type cooperative learning model can be improve student learning outcomes in mathematics content of the fractional material for class V SDNU Al-Istiqomah Rejodadi, Gresik Regency.  

Rincian Artikel

Referensi
Agustika, G. N. Sastra, dkk. (2021). “Penguatan Materi Matematika SD untuk Guru-Guru SD di Gugus IV Kecamatan Selemadeg Timur. Jurnal Proceeding Senadimas Undiksha. hlm. 1120.
Arikunto, Suharsimi. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Hermawan, H. (2006). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Bandung: CV. Citra Praya.
Jamil, D. L. K. P. A., & Perdana, P. I. (2023). Peningkatan Keberanian Berpendapat Siswa SD Islam Unggulan Al-Maslachah Sidoarjo melalui Penerapan Model Time Token dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada masa Covid-19. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 11-18.
Jumiati, J., Arjudin, A., & Rosyidah, A. N. (2020). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Blok Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SDN 10 Mataram. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 1(1), 44-52.
Lubis, L. A., & Gultom, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Materi Pecahan di SDN 104204 Sambirejo Timur TA 2022/2023. Journal on Education, 6(1), 6549-6555.
Mujtahidin. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bangkalan: Universitas Trunojoyo Madura.
Nawawi, N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. PENSA, 1(1), 83-95.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman. III (II), hlm. 334-335.
Prastiyo, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Model Kooperatif Jigsaw Pada Materi Pecahan Di Kelas V SDN Sepanjang 2. CV Kekata Group.
Putra, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Sekolah Dasar. Jakad Media Publishing.
Putri, S. A., Destiniar, D., & Sunedi, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 100 Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 1783-1789.
Rusman. (2016). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Grafindo Persada.
Setiawan, H., & Fatimah, S. (2023). Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Video Pembelajaran pada Materi Mari Berhemat Energi Listrik Kelas IV SD. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 47-55.
Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Susanti, K. E., & Firmanita, K. J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 2 Joanyar. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 66-72.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 1 ayat (1)
Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. Jurnal pendidikan vokasi, 3(2).