Main Article Content

Dewi Putri Ramadaniyanti
Agung Setyawan

Abstract

Video media is one of the learning media that is often used by teachers in the learning and teaching process. The role of this media is very important in making it easier for students to understand material that is difficult to understand. This study aims to determine the important role of using instructional video media in the material of human blood circulation in grade 5 elementary school. The method used in this research is to use a qualitative research type. Data collection techniques using interviews and direct observation. Meanwhile, the data analysis technique produces descriptive data in the form of exposure. The results obtained from this study are the use of media that is needed and important in learning, especially in this blood circulation material. Given that science is one of the lessons that are considered difficult by students. Therefore, it is necessary for teachers to provide media or tools such as this video media in learning.

Article Details

How to Cite
Ramadaniyanti, D. P., & Setyawan, A. (2022). PERAN PENTING PENGGUNAAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DALAM MATERI PEREDARAN DARAH MANUSIA KELAS 5 SEKOLAH DASAR . Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 3(2), 121-127. https://doi.org/10.29303/pendas.v3i2.1294
References
Agustiningsih. (2015). “Video Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar”. Jurnal Pendagogia Vol. 4(1) hlm. 50-58
Andhini Viginia, Wasitohadi. (2016). “Efektivitas Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Ditinjau Dari Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SDN 1 Gadu Sambong-Blora Semester 2 Tahun 2014/2015”. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Vol. 6(2). Hlm 100-118
Anjar Sulistiawati, Andi Prastowo. (2021). “Penggunaan phet Sebagai Media Interaktif Pembelajaran Ipa Pada Kelas IV Sekolah Dasar”. PENDAS: Primary Education Journal Vol. 2(2). Hlm 138-147
Arby Nurul Trisawati, Marzuki, Suryani. (2016). “Pengaruh Pneggunaan Media Audiovisual Terhadap Perolehan Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa Vol. 5(12)
Arif Yudianto. (2017). “Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran”. Seminar Nasional Pendidikan. ISBN. 978-602-50088-0-1. Hlm. 234-237
Doni Gunawan. (2019). “Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelas IV SD Negeri 2 Karangrejo Trenggalek”. EDUPROXIMA Vol. 2(1). Hlm 1-9
Firdaus. (2016). “Efektivitas Penggunaan Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Sains”. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains Vol. 2(1). Hlm 46-54
Izqy Yuan Andari Ms. (2019). ”Pentingnya Media Pembelajaran Berbasis Video Untuk Siswa Jurusan IPS Tingkat SMA Se-Banten”. Prosidding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Vol. 2(1). Hlm 263-275
Ketut Agustini, Jero Gede Ngarti. (2020). “Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D”. JIPP: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 4(1). Hlm. 62-78
Mhd. Ridha, Firman, Desyandri. (2021). “ Efektifitas Penggunaan Media Video Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19”. Jurnal Pendidikan Tambusai Vol. 5(1). Hlm 154-162
N Lestari, dkk. (2021). “Efektivitas Pembelajaran PJOK Menggunakan Media Audio-Visual Saat Pandemi Covid-19 Di Bangka Belitung”. Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga Vol. 4(1). Hlm 1-8
Nur Asriwiatun Ihda. (2016). “Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di MI Negeri Krangean Kertanegara Purbalingga Tahun Pelajaran 2015/2016”. IAIN Purwokerto
Risca Ayu Arieshandy, Paradika Angganing, Sugeng Riyadi. (2022). “Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Penggunaan Media Audio Visual”. Educatif Journal of Education Research Vol. 4(2). Hlm 47-56.
Tahan Suci Windasari, Harlinda Syofyan. (2019). “ Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Dasar Vol. 10(1). Hlm 2019
Yopi Nopita Sari. (2020).” Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran IPA Di SD IT Al Ahsan Seluma”. IAIN Bengkulu