PROSES PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MONTESSORI PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN UNTUK SISWA KELAS 1 SD

Authors

Yuli Hartati , Moh. Liwa Ilhamdi , Baiq Niswatul Khair

DOI:

10.29303/pendas.v2i1.103

Published:

04-06-2021

Issue:

Vol. 2 No. 1 (2021): Juni 2021

Keywords:

MEDIA PEMBELAJARAN, MONTESSORI, PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN

Articles

Downloads

How to Cite

Hartati, Y., Ilhamdi, M. L. ., & Khair, B. N. (2021). PROSES PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MONTESSORI PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN UNTUK SISWA KELAS 1 SD. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 2(1), 67–71. https://doi.org/10.29303/pendas.v2i1.103

Abstract

This study aims to determine the process of using the addition and subtraction montessori learning media on the addation and subtraction material for grade 1 elementary school students. This research is a descriptive qualitative study with 21 students as respondents consisting of 11 male and 10 female. Data obtained through the results of questionnaires, interviews, dan observations. Based on the results of the study, it shows that out of 21 students 19 student understand addition and subtraction material and cas use addition and subtraction board learning media very well difficuly understanding addation and subtraction material because these students experience slow learning.

References

Anitah, S. 2010. Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Arif S. Sadiman,dkk. (2009). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta:Rajawali Press.
Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran . Jakarta: Rajawali Pers.
Destrinneli. Pengembangan Media Konkrit Pada Pembelajaran Kelas III SD. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar. Vol. 3, No. 2, 2018.
Dewi, Sari dan Putri, Yolanda Aouldri. Stimulasi Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Anak Usia Dini Melalui Permainan Matematika Montessori. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol. 4, No 1, 2020.
Depdiknas. 2003. Undang-undang RI no. 20 tahun 2003. Tentang system pendidikan nasional.
Jalinus N & Ambiyar. 2016. Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Khoirunisa’, Siti. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Materi Perkalian dengan Penggunaan Alat Peraga Montessori. Jurnal Ibtida’i. Vol. 5, No. 2, 2018.
Moleong, Lexy J. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mumtazah, Durotun & Rohmah, Lailatu. 2018. Implementasi Prinsip-prinsip Montessori dalam Pembelajaran AUD. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Vol. 3, No. 2, 2018.
Nugrahanta, Ari. Pengembangan Alat Peraga Matematika Berbasis Metode Montessori Papan Dakon Operasi Bilangan Bulat Untuk Siswa SD. Jurnal Penelitian. Vol XII, No. 2, 2016.
Permatasai, Rizky. Penggunaan Media Benda Konkret untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV SDN Krian IV Sidoarjo. Jurnal PGSD. Vol. 2, No. 2, 2014.

Author Biographies

Yuli Hartati, Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Mataram

Moh. Liwa Ilhamdi, FKIP Universitas Mataram

Baiq Niswatul Khair, PGSD FKIP Universitas Mataram