MEMBANGUN PEMAHAMAN YANG MENDALAM DALAM PEMBELAJARAN DENGAN PRINSIP UNDERSTANDING BY DESIGN (UBD)

Authors

  • Avelina Ova Namus a:1:{s:5:"en_US";s:40:"PPG Prajabatan Universitas Sanata Dharma";}
  • Atika Salma Choirunnisa PPG Prajabatan Universitas Sanata Dharma
  • Annisa Nur Hidayati PPG Prajabatan Universitas Sanata Dharma

DOI:

https://doi.org/10.29303/pendas.v5i2.5236

Keywords:

Understanding by Design, Backward Design, UbD Lessons

Abstract

When designing a lesson plan, the first steps involve setting learning objectives, outlining instructional steps, and creating assessments. However, in practice, teachers often focus on covering all material without revisiting which content will be taught. This study aims to provide deeper insights into lesson planning using the Understanding by Design (UbD) framework. This research is a literature review that describes UbD or Backward Design principles. It draws on various sources such as articles, journals, and relevant documents. The study focuses on UbD-based learning. The findings indicate that UbD can be implemented by identifying desired outcomes, assessment results, and lesson plans. UbD-based learning has proven effective in classroom settings. The benefits of UbD include enhancing students' ability to apply knowledge, empathize, think critically, and develop self-awareness. Within the UbD framework, teachers act as instructional designers, analyzing basic competencies and determining achievement indicators based on those competencies' characteristics.

References

Adi, N. N. S., Oka, D. N., & Surata, I. K. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching At The Right Level (Tarl) Terintegrasi Konsep Understanding By Design (Ubd) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sma Pada Pembelajaran Biologi. Widyadari: Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 25(1): 157-172.
Alfiyah, A. (2018). Implementasi Metode Pembelajaran Understanding by Design di Sekolah Alam Depok Terhadap Kesadaran Mentadabburi Ayat-Ayat Al-Qur’an. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, 1, 19-28.
Anisah, G. (2021). Kerangka Konsep Assessment of Learning, Assessment for Learning, dan Assessment as Learning Serta Penerapannya Pada Pembelajaran. Al-aufa: jurnal pendidikan dan kajian keislaman, 3(2).
Azizah, A. (2017). Studi kepustakaan mengenai landasan teori dan praktik konseling naratif, Doctoral dissertation : State University of Surabaya.
Barokah, M. (2020). Manajemen Penilaian Sumatif Pada Ranah Kognitif Pembelajaran PAI Kelas X Semester Ganjil Di SMA Negeri 2 Pontianak Tahun Pelajaran 2017/2018. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 159-179.
Bowen, R. S. (2017). Understanding by design. Vanderbilt University Center for Teaching.
Fatmawati, W. (2023). Understanding By Design Berbasis Pbl Berdiferensiasi Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Pada Materi Polinomial. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1 (2), 1599-1608.
Maskur, A. (2018). Pembelajaran Tahfidz Alquran pada Anak Usia Dini. IQ (Ilmu Al-qur'an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 188-198.
Mendrofa, W. M., & Laia, G. P. (2022). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Biostatistik. SEHATMAS: Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 1(3), 373-384.
Nurjanah, S., Mulyasari, E., & Rahman, G. A. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPA Melalui Pembelajaran STEM Menggunakan Rancangan Understanding By Design (Ubd) Di Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 538-548.
Nurlitasari, A., & Hamami, T. (2023). Assessment as, for, of Learning Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Tingkat Menengah Atas. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 23(2).
Pertiwi, S., Sudjito, D. N., & Rondonuwu, F. S. (2019). Perancangan Pembelajaran Fisika tentang Rangkaian Seri dan Paralel untuk Resistor Menggunakan Understanding by Design (UbD). Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 2(1), 1-7.
Pradan Joshi. (2021). Evaluation of the Implementation of Understanding by Design Proce. Culminating Projects in Education Administration and Leadership, 82(3).
Ramatni, A., Anjely, F., Cahyono, D., Rambe, S., & Shobri, M. (2023). Proses Pembelajaran dan Asesmen yang Efektif. Journal on Education, 5(4), 15729-15743.
Serma Adi, N. N., Nyoman Oka, D., & Surata, I. K. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching At the Right Level (Tarl) Terintegrasi Konsep Understanding By Design (Ubd) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sma Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran: Cendekia, 25(1), 157–172.
Setiawati, W., Asmira, O., Ariyana, Y., & Bestary, R. (2018). Buku Penilaian Berorientasi Higher Order Thinking Skills: Program Peningkatan Kompetensi Pembelajaran Berbasis Zonasi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Setiyawati, N., Milianti, M., Septiani, U. R., & Titin, T. (2023). Analisis Pengembangan Rancangan Pembelajaran dengan Pendekatan Ubd. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(3), 170-174.
Siregar, C. B., Derlina, D., & Juliani, R. (2022). Development of Design and Implementation of Hybrid Learning About Vibration and Waves Using Understanding by Design (UbD) Approach. Proceedings of the 7th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership, AISTEEL 2022, 20 September 2022 : Medan.
Sukendra, I. K., & Yuliastini, N. K. S. (2019). Analisis Tingkat Pendidikan Orang Tua, Motivasi Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Hasil Belajar Matematika. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 20(2), 78–89.
Taiyabi, F. (2021). Understanding by Design (UbD)“Curriculum Innovation and Instructional Development.”. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(4), 1142-1152.

Downloads

Published

01-12-2024

How to Cite

Namus, A. O., Choirunnisa, A. S., & Hidayati, A. N. (2024). MEMBANGUN PEMAHAMAN YANG MENDALAM DALAM PEMBELAJARAN DENGAN PRINSIP UNDERSTANDING BY DESIGN (UBD). Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 5(2), 83–92. https://doi.org/10.29303/pendas.v5i2.5236