Main Article Content

Elya Umi Hanik
Muhammad Rizky Pratama
Uswatun Khasanah
Hapsari Cahyaning Putri

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of students' mathematical multiplication operations using the drill method and the Jarimatika method. This classroom action research was carried out in 2 cycles with four stages, namely: planning, implementation, observation, reflection. The subjects of this study were the class III students of MI Miftahut Tholibin Mejobo Kudus as many as 17 students. This study uses qualitative descriptive analysis techniques and quantitative descriptions. The results showed that the use of the drill method and the Jarimatika method in arithmetic multiplication operations material could improve student learning outcomes which was marked by an increase in mastery, namely the first cycle (64%) with an average value of 68.82, while in the second cycle (88%) with an average value of 87.64 and declared classically successful 88%.

Article Details

How to Cite
Hanik, E. U., Pratama, M. R., Khasanah, U., & Putri, H. C. (2021). PENGGUNAAN METODE JARIMATIKA DAN DRILL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI OPERASI PERKALIAN PADA SISWA KELAS III MI NU MIFTAHUT THOLIBIN MEJOBO KUDUS. JURNAL ILMIAH PENDAS: PRIMARY EDUCATION JOURNAL, 2(2), 111 - 117. https://doi.org/10.29303/pendas.v2i2.501
References
Ahmad, A. (1986). Metode Khusus Pendidikan Agama. Bandung: Cv Amrico.
Anitah, Sri. (2009). Teknologi Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Bahri, Djamarah. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Heppy, Dessy, Pratiwi Soleh, Zaenal Abidin, and Jati Ariati. (2009). “Pengaruh Metode Jarimatika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Tunanetra Sekolah Dasar SLB Negeri 1 Pemalang.” Jurbnal Psikologi Undip Vol. 10, N: 115–25.
Himmah, Khusnul, Jamal Makmur, and Latifah Nuraini. (2021). “Efektivitas Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa.” Dawuh Guru Jurnal Pendidikan MI/Sd 1 (1): 57–68.
Jaelani, Aceng, and Siti Aisyah. (2017). “Pengaruh Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Pada Siswa Kelas III MIN Kota Cirebon.” Al Ibtida Jurnal Pendidikan Guru MI 4 (1): 87–96.
Maijuati, Nurfani, and Riandi Syah Putra. (2021). “Penggunaan Metode Jarimatika Perkalian Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Warga Masyarakat Penyandang Buta Aksara Di Pkbm Bangkit Aceh Kabupaten Aceh Besar.” Jurnal AKRAB XII (I): 10–17.
Nasution, Tetty Khairani, and Edy Surya. (2016). “Penerapan Teknik Jarimatika Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Perkalian Bilangan.” Union Jurnal Pendidikan Matematika 4 (2): 239–52.
Nurbaya, S. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penyelesaian Masalah Melalui Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Tematik Kelas VI SDN 19 Cakranegara. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 106–113.
Peni Wulandari, Septi. (2008). Jarimatika Perkalian Dan Pembagian. Jakarta: Kawan Pustaka.
Prasetyono, Dwi Sunar; Dkk. (2008). Pintar Jarimatika. Yogyakarta: Diva Press.
Santi, Aprilia, and Erlina Prihatnani. (2018). “Perbandingan Metode Drill Dan Metode Discovery Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika.” Prisma, Prosiding Smeinar Nasional Matematika 1: 943–53.
Sudarsih, A. (2021). Penerapan Strategi Discovery Learning dengan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Aktivitas Bertanya dan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VI B SDN 19 Cakranegara Tahun Pelajaran 2019/2020. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 114–120.
Sitio, Tiarmina. (2017). “Penerapan Metode Jarimatika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas I SDN 003 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu.” Jurnal Primary 6 (September): 146–56.
Thoiyyibah, Dzurriyatin. (2020). “Metode Jaritmatika Untuk Melatih Kemampuan Berhitung Penjumlahan Dan Pengurangan Peserta Didik Kelas 2 SD.” Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara 2: 231–41.