PENGGUNAAN PHET SEBAGAI MEDIA INTERAKTIF PEMBELAJARAN IPA PADA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.29303/pendas.v2i2.476Keywords:
PhET, Media Interactive, Science Learning, Primary SchoolAbstract
This study aims to determine whether PhET can be used as interactive multimedia in science learning in elementary schools and to find out what materials can be integrated with PhET interactive multimedia in science material for grade IV elementary schools. This type of research is descriptive qualitative research with a library research approach. Literature review is a type of educational research conducted and focused on the study, assessment and discussion of literature, both classical and modern. Then the data obtained were analyzed through the stages of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the research that has been done, it can be concluded that interactive multimedia PhET can be used in science learning in grade IV in elementary schools. Science material in grade IV SD that can be integrated with PhET media is KD 3.4 Connecting force with motion on events in the surrounding environment and KD 4.4 Presenting experimental results about the relationship between force and motion. Through PhET media students can simulate force, motion, and friction, so that students can get an idea of the relationship between force, motion, and friction.References
Carpenter, Y., Moore, E. B., & Perkins, K. K. (2015). Representations and Equations in an Interactive Simulation that Support Student Development in Balancing Chemical Equations In the Classroom. Spring 2015 ConfChem: Interactive Visualizations for Chemistry Teaching and Learning, 1–7.
Fikri, H., & Madona, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).
Fortuna, R. A., & Yanti, F. (2021). Upaya Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Daring Akibat Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(4), 2054–2061. http://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1347
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hardiansyah, I. W. (2021). Penerapan Gaya Gesek Pada Kehidupan Manusia. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 10(1), 67–70. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v10i1.44531
Holil, A. (2017). PEMBELAJARAN IPA INOVATIF UNTUK SEKOLAH SEHARI PENUH (FULL DAY SCHOOL). 1, 60–67.
Kurniawti, A., Festiyed, & Asrizal. (2019). Analisis Efektifitas Multimedia Interaktif Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan di Era Globalisasi Industri 4.0. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2), 147–154. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jppf/article/view/107438
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Permendikbud RI Nomor 37 tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah, 2025 JDIH Kemendikbud 1 (2018).
Portanata Lia, Lisa Yasinta, A. I. S. (2017). ANALISIS PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(April), 337–348.
Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran Yang menarik dan Menyenangkan (D. Wijaya (ed.); Cetakan ke). Diva Press.
Priyanto, A. (2020). Penggunaan PhET Sebagai Media Interaktif Pembelajaran Daring dan Luring. Ayo Guru Berbagi Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://ayoguruberbagi.kemdikbud.go.id/artikel/penggunaan-phet-sebagai-media-interaktif-pembelajaran-daring-dan-luring/
Prof.Dr.Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif , kualitatif dan r & d. 456.
Rosyada, M. I., Atmojo, I. R. W., & Saputri, D. Y. (2021). Dampak implementasi pembelajaran dalam jaringan ( daring ) mengenai kualitas pembelajaran ipa di sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. Jurnal UNS, 9(4), 1–5. https://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/view/49180
Sinar Grafika, R. (2016). UNDANG-UNDANG SISDIKNAS (SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL) (Ketujuh).
Sinulingga, P., Hartanto, T. J., & Santoso, B. (2016). Implementasi Pembelajaran Fisika Berbantuan Media Simulasi PhET untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 57–64. https://doi.org/10.21009/1.02109
Sit, M. (2012). Perkembangan Peserta didik (cetakan pe). Perdana Publishing.
Sumarsono, A., & Sianturi, M. (2019). Peluang Media Interaktif dalam Menunjang Efektivitas Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 6(2), 101. https://doi.org/10.30734/jpe.v6i2.353
Susdarwati, Agnafia, D. N., & Dimas, A. (2021). Workshop Pemanfaatan Laboratorium Virtual IPA Sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi Susdarwati , Desi Nuzul Agnafia , Arifian Dimas. ndonesian Journal of Community Engagement (IJCE), 2(2), 47–52.
Trimansyah, T. (2021). Kecendrungan Media Pembelajaran Interaktif. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 12(1), 13–27.
Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (pertama). Deepublish.
Wieman, C. E., Adams, W. K., & Perkins, K. K. (2008). Physics. PhET: Simulations that enhance learning. Science, 322(5902), 682–683. https://doi.org/10.1126/science.1161948
Wisnu Budi Wijaya, I. K. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar (SD) Melalui Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(2), 147. https://doi.org/10.25078/jpm.v4i2.568
Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2017). Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi Sebagai Salah Satu Alternatif Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1–8.
Yuliati, Y. (2017). Literasi Sains Dalam Pembelajaran Ipa. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 21–28. https://doi.org/10.31949/jcp.v3i2.592