POLICY BRIEF: RATA-RATA LAMA SEKOLAH PENDIDIKAN DASAR DAN UPAYA PENINGKATANNYA DI KABUPATEN ASMAT, PROVINSI PAPUA SELATAN

Authors

  • Agus Kichi Hermansyah Universitas Musamus Merauke
  • Tobias Nggaruaka Universitas Musamus Merauke
  • Adi Sumarsono Universitas Musamus Merauke

DOI:

https://doi.org/10.29303/pendas.v4i1.4710

Keywords:

Education in Asmat Regency, educational challenges, geographical and social factors, Implementation of education policies

Abstract

The article explores educational challenges in Asmat Regency, part of South Papua Province, hindered by geographical and social factors. It scrutinizes the educational landscape, emphasizing the low average years of schooling (AYS) and geographical issues affecting access. Data reveals that most Asmat children only reach basic education due to uneven educational distribution and limited transportation access. Influencing factors include a shortage of educators and insufficient school facilities. AYD trend analysis indicates that achieving the mandatory nine years of education is far from the government's target. In response, a policy program is devised to enhance AYS in Asmat, involving dormitory construction, educational aid, scholarships, school building development, staff housing, and teacher and educational staff restructuring. Despite its holistic approach, effective monitoring and evaluation are crucial for successful implementation. Aligned with South Papua's developmental potential, this article aspires that these measures contribute to advancing education accessibility and quality in Asmat Regency

References

AntaranewsPapua. (2018). Pemkab Asmat genjot pembangunan rumah sakit baru. https://papua.antaranews.com/berita/470484/pemkab-asmat-genjot-pembangunan-rumah-sakit-baru

BPK RI. (2022). UU No. 14 Tahun 2022 tentang Pembentukan Provinsi Papua Selatan [JDIH BPK RI]. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/217796/uu-no-14-tahun-2022

BPS. (2024). Badan Pusat Statistik. https://www.bps.go.id/

dapo.kemdikbud.go.id. (2024). Data Sekolah Kab. Asmat - Dapodikdasmen. https://dapo.kemdikbud.go.id/sp/2/251500

Ghofar Ismail, M., Khoiriyah, S., & Surakarta, I. (2020). PELAKSANAAN PROGRAM PENGEMBANGAN INTELEKTUAL BAGI SISWA DI ASRAMA MAN 2 BOYOLALI. Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 8(2), 236. https://doi.org/10.31942/PGRS.V8I2.3959

Ing, A. A. (2015). STUDI TENTANG PEMBANGUNAN BIDANG PENDIDIKAN DI DAERAH PERBATASAN KECAMATAN KAYAN HULU KABUPATEN MALINAU. Pemerintahan Integratif, 3(4), 545–559.

Kaanubun, B. (2022). Cerita Masyarakat: Bersama Menghadapi Masalah Pendidikan di Asmat | Wahana Visi Indonesia. https://wahanavisi.org/id/media-materi/cerita/detail/cerita-masyarakat-bersama-menghadapi-masalah-pendidikan-di-asmat

Metarum, M. F. H. (2019). OPTIMALISASI PROGRAM ASRAMA SISWA DALAM MEWUJUDKAN PENDIDIKAN KARAKTER DI MTSN 1 KOTA MALANG. https://eprints.umm.ac.id/59204/

Muniroh, J., & Muhyadi, M. (2017). Manajemen pendidik dan tenaga kependidikan di Madrasah Aliyah Negeri Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 161–173. https://doi.org/10.21831/AMP.V5I2.8050

Pemerintah Kabupaten Asmat. (2024). Pemerintah Kabupaten Asmat - Papua, Indonesia. https://www.asmatkab.go.id/gallery/peta-daerah

Pemkab Asmat. (2024). Pemerintah Kabupaten Asmat - Papua, Indonesia | Pemkab Asmat Terapkan Dua Strategi Pendidikan. https://www.asmatkab.go.id/article/pemkab-asmat-terapkan-dua-strategi-pendidikan

Peraturan Bupati Asmat. (2022). Peraturan Bupati Asmat No. 41 Tahun 2021.

Pradana, F. A. (2019). PEMBERIAN BEASISWA STUDI OLEH INSTITUSI PENDIDIKAN: BEBAN ATAU INVESTASI? 3(2), 104–145. https://ejamm.stiemadani.ac.id/FILE/20191004084809Jurnal%205.pdf

Rangga, A. (2017). POTRET PENDIDIKAN DI ASMAT | Fransiskan Papua. https://fransiskanpapua.org/2017/04/28/potret-pendidikan-di-asmat/

Republika. (2022). Anak-Anak Suku Asmat Masih Terkendala Mengakses Pelayanan Pendidikan | Republika Online. https://www.republika.co.id/berita/rdtrm8485/anakanak-suku-asmat-masih-terkendala-mengakses-pelayanan-pendidikan

Ruaida, R., Syahri, A., & Munirawati, M. (2020). PEMANFAATAN BANTUAN BIAYA PENDIDIKAN PEMERINTAH KOTA OLEH SISWA MADRASAH ALIYAH NEGERI SABANG. Jurnal Sain Ekonomi Dan Edukasi (JSEE), 8(1). http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jsee/article/view/541

Sambo, M. S. (2022, December 12). OPINI: Mendirikan Sekolah Saja Tak Cukup untuk Asmat - Opini Liputan6.com. Liputan6. https://www.liputan6.com/opini/read/5151485/opini-mendirikan-sekolah-saja-tak-cukup-untuk-asmat#google_vignette

Sumule, A. I., Moudow, J., Bauw, L., Sidik, M., Nurkholis, & Chalil, T. M. (2022). Kajian Peningkatan Pelayanan Pendidikan Berkualitas Pada Tingkat Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Provinsi Papua Dan Papua Barat. Kolaborasi Masyarakat dan Pelayanan untuk Kesejahteraan (KOMPAK).

Supriyadi, S. (2021). OPTIMALISASI PROGRAM PEMBELAJARAN ASRAMA DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SMP AL-ANWAR SARANG. http://repository.unissula.ac.id/22804/

Tribun Papua. (2022). Profil Kabupaten Asmat yang Masuk dalam DOB Papua Selatan. https://papua.tribunnews.com/2022/07/29/profil-kabupaten-asmat-yang-masuk-dalam-dob-papua-selatan

Wijaya, A. H. C. (2016). Kajian Pengelolaan Dana Otonomi Khusus di Kabupaten Asmat. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 1(1). https://www.neliti.com/publications/217594/kajian-pengelolaan-dana-otonomi-khusus-di-kabupaten-asmat#cite

Wikipedia. (2024). Daftar distrik dan kampung di Kabupaten Asmat. https://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_distrik_dan_kampung_di_Kabupaten_Asmat

Downloads

Published

06-06-2024

How to Cite

Hermansyah, A. K., Nggaruaka, T., & Sumarsono, A. (2024). POLICY BRIEF: RATA-RATA LAMA SEKOLAH PENDIDIKAN DASAR DAN UPAYA PENINGKATANNYA DI KABUPATEN ASMAT, PROVINSI PAPUA SELATAN. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.29303/pendas.v4i1.4710

Issue

Section

Articles