Main Article Content

Dhiva Rahmadani
Nursiwi Nugraheni

Abstract

This research is classroom action research whose results are an increase in student learning outcomes in whole number material up to 100,000. This research was carried out in Phase C of SDN 03 Kalirandu, Petarukan District, Pemalang Regency in the odd semester of the 2023/2024 academic year. The subjects of this research were Phase C students at SDN 03 Kalirandu. The data collection method uses descriptive quantitative analysis techniques. The results of this research are an increase in pre-cycle learning outcomes to cycle I learning outcomes by 37% and an increase in cycle I learning outcomes to cycle II learning outcomes by 6%. Based on the research results, it can be concluded that classroom action research using differentiation learning in the classroom can improve mathematics learning outcomes in phase C in whole number material up to 100,000 SDN 03 Kalirandu.

Article Details

How to Cite
Rahmadani, D., & Nugraheni, N. (2024). PENERAPAN PEMBELAJARAN DIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA FASE C SDN 03 KALIRANDU. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 5(1), 54 - 60. https://doi.org/10.29303/pendas.v5i1.3685
References
Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka pada pelajaran matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.
Arhinza, A., Sukardi, S., & Murjainah, M. (2023). Analisis Pembelajaran Diferensiasi Berbasis P5 pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6518–6528.
Azizah, S. A., Usman, A., Fauzi, M. A. R., & Rosita, E. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa dalam Menerapkan Pembelajaran Berdeferensiasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 12–12.
Basir, M. R., Muhaqqiqoh, S. S., & Pandiangan, A. P. B. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai Strategi Mencapai Tujuan Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka. Inovasi: Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan, 1(2), 132–138.
Budiasih, A., & Warnesih, W. (2021). Peningkatan Pemahaman dan Keaktifan Siswa Kelas V SDN Kalibening Tahun Pelajaran 2017/2018 dengan Model Pembelajaran STAD. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 97–105.
Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1780–1793.
Farid, I., Yulianti, R., Hasan, A., & Hilaiyah, T. (2022). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11177–11182.
Fatimah, S., & Mashar, R. (2023). Peran Guru Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Di Taman Kanak-Kanak ABA Al-Furqon Nitikan Yogyakarta. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–10.
Meirisa, S. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdeferensiasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 3348–3356.
Muslimin, M., Hirza, B., Nery, R. S., Yuliani, R. E., Heru, H., Supriadi, A., Desvitasari, T., & Khairani, N. (2022). Peningkatan hasil belajar matematika siswa melalui pembelajaran berdiferensiasi dalam mewujudkan merdeka belajar. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2), 22–32.
Nurbaya, S. (2021). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan penyelesaian masalah Melalui model problem based learning (PBL) pada Pembelajaran tematik kelas VI SDN 19 Cakranegara. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 106–113.
Nursih, B., Rahmaningrum, A., Nurifati, N., Fatimah, S., Farijah, D., & Mashar, R. (2024). Penerapan Kegiatan Bercocok Tanam dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. Primera Educatia Mandalika: Elementary Education Journal, 1(1), 7–16.
Rompis, F. F. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Aritmetika Sosial Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 219–236.
Sabarikun, N., & Purnomo, H. (2023). PENGARUH PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 1651–1659.
Sarie, F. N. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dengan model problem based learning pada siswa sekolah dasar kelas VI. Tunas Nusantara, 4(2), 492–498.