Main Article Content

Asriani Saiful
Hari Witono

Abstract

Dyslexia is a learning disorder that affects a person's ability to read, spell and write. This disorder is not related to intelligence problems or visual deficiencies, but is caused by difficulties in processing and understanding letters, words and written symbols. This study aims to explore the strategies used by teachers in overcoming dyslexic children in grade 3 of SDN 31 Cakranegara. The research method used is qualitative method with descriptive type. The researcher observed and interviewed a grade 3 teacher who has experience in teaching dyslexic children. The results showed that teachers used strategies in overcoming dyslexic children in grade 3, namely learning material adjustment strategies, multisensory approaches, individualized support, and collaboration with parents.

Article Details

How to Cite
Saiful, A., & Witono, H. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENGATASI ANAK DISLEKSIA KELAS 3 DI SDN 31 CAKRANEGARA. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 4(1), 21 - 29. https://doi.org/10.29303/pendas.v4i1.2716
References
Ariastuti, R., & Herawati, V. D. (2016). Optimalisasi peran sekolah inklusi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(1), 38-47.
Dardjowidjojo. (2008). Faktor Penyebab Disleksia. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata. Diakses pada tanggal 24 Maret 2023.
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan sekolah inklusi di Indonesia. Prosiding penelitian dan pengabdian kepada masyarakat, 2(2).
Fatoni, A., & Ainin, I. K. (2019). Identifikasi Siswa Disleksia Di Sekolah Dasar Negeri Inklusi Surabaya Timur. Jurnal Pendidikan Khusus, 12(3), 1-11.
Hufron, A., Imron, A., & Mustiningsih, M. (2016). Manajemen Kesiswaan Pada Sekolah Inklusi. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(2), 95-105.
International Dyslexia Association. (2020). Definition of Dyslexia. Diakses dari https://dyslexiaida.org/definition-of-dyslexia/.
Jiwandono, I. S., & Nurbeni, I. (2019). Persepsi mahasiswa terhadap fungsi Pancasila sebagai weltanschauung dalam upaya mengatasi merosotnya nilai kebangsaan. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 35-42.
Lafiana, N. A., Witono, H., & Affandi, L. H. (2022). Problematika guru dalam membelajarkan anak berkebutuhan khusus. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 81-86.
Lyon, G. R. (2019). Understanding Dyslexia. Springer.
Nurdayati, Praptiningrum, P. (2009). Metode Multisensori untuk Mengembangkan Kemampuan Membaca Anak Disleksia di SD Inklusi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 2(2).
Primasari, I. F. N. D., & Supena, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Dengan Metode Multisensori Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1799-1808.
Sopiati, S., & Witono, H. (2023). Layanan Bimbingan Belajar Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 26-33.
Triyanto, T., & Permatasari, D. R. (2017). Pemenuhan Hak Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(2), 176-186.